2007-10-13

26. Misslyckad CT (juli 2006)

Läkarna sa att de misstänkte att infektionen hade sitt ursprung någonstans i bukhålan. Mycket var det som gjorde bukområdet misstänkt. Att jag hade ont i magen, att det kom äcklig gegga ur naveln. Och sist men inte minst: den Mystiska Knölen. Kaosklotet.

Därför skulle jag få göra både CT (datortomografi) och MRT (magnetresonanstomografi). Tid för CT-buk fick jag ganska snart. Då fick jag en stor tillbringare med kontrast som jag skulle dricka upp inom en timme. Det var uräckligt och jag var nära att kräkas flera gånger. Men till slut hade jag fått ner allt – utan att det kom upp igen.

Jag skjutsades till Röntgen. CT-buk går till så att man ligger på en brits som skjuts in i en stor öppen ring. Under tiden får man instruktioner från en högtalare. Den metalliska rösten säger: ”Ta ett djupt andetag! Håll andan! Och andas igen!” Och så ligger man där med armarna sträckta över huvudet och åker in och ut i den där ringen, allt medan bilderna tas.

Jo, man får kontrast intravenöst också. I normalfallet så vill de på röntgen inte använda patienternas CVK eller port-a-cath o.d. utan de föredrar att ”sätta en nål”. Men eftersom jag var erkänt svårstucken så gav de med sig och körde in kontrasten i CVK:n. Röntgengubben sa att det finns vissa speciella undersökningar där venportar INTE kan användas som ingång för kontrast. Men en vanlig CT-buk tillhörde inte de specialfallen.

När jag kom upp till avdelningen igen så var det middagsdags. Jag tog några tuggor. Sedan kräktes jag. Skyllde på den äckliga kontrasten jag fått dricka. Men som tur var ju maten ingen större förlust! Ett par timmar senare när magen hade lugnat ner sig så bad jag att få en macka (utan smör!) i stället. Det fick jag.

Nästa dag fick jag höra att CT-undersökningen hade blivit misslyckad. Det var visst någonting med att kameran hade ”bytt bild” mitt i knölen. Så jag behövde alltså göra en CT-buk till – och dessutom även en MRT. Problemet var bara att få tider för dessa undersökningar. För det var ju sommar och så vidare.

Efter ett par veckor, när ingenting hänt trots upprepat tjat från infektionsläkarnas sida, fick jag veta att jag skulle flyttas över till kirurgkliniken.
– Nu i dag?
– Nu genast! Packa ihop dina grejer!
– Innebär det att jag blir kirurgklinikens patient?
– Just det. Du ska ju ändå opereras så fort man vet vad den där knölen innehåller för något, så det är lika bra att kirurgen tar över dig. Dessutom är det mycket lättare för kirurgen att få tider för CT och MRT.
– Hurså? Har de någon sorts gräddfil eller?
– Egentligen borde det vara jämlikt men i praktiken är det inte så. På kirurgen de har inga problem att få CT och MRT. Du ska få se!

Inga kommentarer: