2007-10-07

22. Febrig & förvirrad (midsommar 2006)

Ett par dagar efter onkologbesöket var det dagen före midsommarhelgen. ”Jag måste gå till Konsum!" tänkte jag. "Nej, orkar inte just nu... Går i morgon i stället. Om det är öppet.” Men dagen efter började jag frysa. Trots att det var mitt i sommaren och trots att jag i vanliga fall inte kan överleva en endaste sommardag utan både bordsfläktar och golvfläktar på högvarv. Men nu låg jag i sängen under dubbla täcken och frös så jag skakade. Trött var jag också. Sov praktiskt taget dygnet runt hela helgen. Vaknade bara då och då för att gå upp och dricka vatten och kissa. Äta gick inte. Allting jag försökte med smakade jättekonstigt och jätteäckligt.

På söndag eftermiddag kollade jag tempen. 39,9 grader! Och på måndag var det meningen att jag skulle vara ersättare för två av mina kollegor som gått på semester… ”Jag MÅSTE gå till jobbet i morgon!” tänkte jag. ”Om jag har mindre än 39 grader så går jag till jobbet!” Men på måndag morgon jag hade 40,3 grader. Då sjukanmälde jag mig. ”Det är kanske bättre på tisdag”, tänkte jag. Men, men… 40,4 grader hade jag på tisdag morgon! Då ringde jag till vårdcentralen:
– Hej! Jag är inte ett dugg förkyld, men jag har ändå 40 graders feber. Har haft det hela helgen typ. Och det verkar inte gå över heller. Tvärtom, tendensen är stigande. Vad ska jag göra?
– Det finns en ledig akuttid 13.00 i dag. Kom hit då!

12.40 tog jag min ”dramaten” (en sån där kappsäck med två hjul nertill och handtag upptill, en sån där som 80-åriga tanter brukar ha när de går och handlar – jag har också en sån). Tänkte: ”Jag kan handla på Konsum på vägen hem! Praktiskt!” Och så gick jag ut genom dörren…

Hjälp! +_+

Benen skakade, jag hade svårt att hålla balansen och trots att jag gick jättejättesakta så blev jag lika andfådd och slutkörd som om jag skulle ha sprungit ett maratonlopp! Men nu var det för sent att ringa efter taxi. Jag vinglade fram längs trottoaren, lutade mig mot bilar, murar och staket. Folk som såg mig måste ha trott att jag var stupfull!

Till och med att gå den korta sträckan från väntrummet till läkarexpeditionen gjorde mig helt knäckt.
– Hur är det med dig? frågade doktorn.
Jag orkade inte ens lyfta blicken utan satt och hängde med huvudet och stirrade tomt ner i golvet. Och pustade som en blåsbälg. Till slut fick jag fram:
– Jag mår inte så bra tror jag...

Jag fick lägga mig på en brits och en massa blodprover togs (kapillärt tack och lov). Sedan måste jag ha somnat, för nästa grej jag minns är att doktorn kom in och sa att jag hade hög feber och jättehög sänka. Blodsockret var också högt. Det låg på 10 mmol/l trots att jag knappt hade ätit någonting alls på tre dagar. Doktorn sa:
– Jag har pratat med infektionskliniken på sjukhuset. Du ska dit nu med det samma!
– Nu? Men jag orkar nog inte ta bussen i dag...
– Det blir sjuktransport direkt till infektionsavdelningen! Sköterskan har redan ringt.
– Avdelningen? Blir jag inlagd?
– I princip ÄR du redan inlagd. De bara väntar på att du ska komma dit!

4 kommentarer:

Anonym sa...

TJENA SYRRAN! Utomordentligt intressant/roligt/tråkigt att läsa din blogg... IT-handikappad som din yngre bror råkar vara så är jag dessvärre nödd & tvungen att använda mig av min dator/uppkoppling på jobbet för denna lilla kommentar. Därför blir den aning rumphuggen... Många kramar från din initeierade & trogna läsarskara på västkusten!

Anonym sa...

Hur går det för dig?
Jag har läst din blogg och håller tummarna.
Kram
Lotta

Anonym sa...

Hej skitunge! Har just läst den senaste uppdateringen och det är en fantastisk läsning man får. Man glömmer nästan bort vad det är du är drabbad av. Jag säger som din broschil sa: utomordentligt intressant/roligt/tråkigt att läsa din blogg. Eftersom din faster är precis lika IT-handikappad som din bror så blir också min kommentar från jobbet! KRAM på dig skitungen och pussa kissarna! Jag tänker på dig!

Tintomara sa...

Brorschil --> *kramar tillbaka*

Faster --> Skaffa Internet! NU!
:-D

Lotta --> Blir nyfiken på vem du är, om jag känner dig eller inte? (Är bekant med flera olika Lottor.) Angående hur det går... Tja, f.n. mår jag förvånansvärt bra faktiskt! Antagligen pga att de inte kan ge mig cellgifter just nu. Cancern finns där, men besvärar mig inte ännu. (Ta i trä!) Vad som händer sedan, det får framtiden utvisa. Jag försöker leva en dag i taget. Men vem kan egentligen göra annorlunda? Hoppas att du också mår bra!
:-)