2007-12-05

61. "Höggradig progress"

Ja, nu har vi hunnit fram till dagens datum, 5 december 2007, och därmed till det egentliga bloggandet eller hur man nu ska säga.

Kvartalskontroll på gynonkologmottagningen i dag.

Som vanligt var det prat om hur jag mådde (ont i magen ofta men annars ingenting speciellt), därefter gynundersökning och redovisning av CT:n. Angående CT-resultatet så inledde onkinnan med att säga:
– Det var ingen rolig läsning...

O_O

Fast det kunde ha varit ÄNNU värre visserligen. Det finns (precis som förra gången) ingenting misstänkt i lymfkörtlar, lungor, lever, bukspottkörtel eller mjälte. Ingen galopperande spridning än så länge alltså. Alltid något!

Men tyvärr... de elaka filurerna i tarmkäxet, de har tydligen vuxit som sjutton! ”Jämfört med föregående undersökning har det skett en höggradig progress av mjukdelsmetastaseringen i mesenteriet.” Även mer vätska i buken: ”Progress ascites”. Att jag själv har känt att magen till höger ovanför midjan verkar liksom hård och extra mycket utbuktande, det har också sin logiska förklaring. För där finns det tydligen en ”expansivitet med en tvärsnittsdiameter på ca 10 x 10 cm”. Även till vänster i buken finns det elaka krumelurer. Det verkar ont om utrymme där inne! Metastaserna trängs både med organen och med mer eller mindre välavgränsade vätskteansamlingar.

Så nu vill onkinnan att jag ska testa ett cellgift som heter Caelyx. Helst redan 14/12. Fast grejen är ju att såret på magen inte är helt läkt än... Så om jag kan börja med Caelyx 14/12 eller om datumet måste skjutas fram lite, det beror på vad plastikkirurgen säger. När jag är där på fredag för omläggning så ska jag be doktorn där kolla på såret utifrån cytosynpunkt. Sedan får han ringa till onkinnan och berätta vad han kommit fram till. Onkinnan sa att hon naturligtvis kan gå den formella vägen också, och skriva en remiss till plastikkirurgen, men att det skulle ta onödigt lång tid. Hon vill att jag ska börja med cyton så fort som möjligt. Om bara klartecken kan ges vill säga.

Hur det blir med arbete respektive sjukskrivning återstår att se. Tar nog min semester som planerat året ut. Sedan får vi se efter årsskiftet hur det går att jobba. Halvtid vore trevligt om det skulle fungera. Men det beror ju på hur svåra biverkningarna blir. Vilket man i sin tur inte kan säga i förväg. Den som lever får se!

Måste förresten läsa på lite grand om Caelyx också. Åtminstone texten i FASS (även om den antagligen kommer att göra mig mörkrädd!). Fast inte just i dag.

När jag gick ut i kapprummet för att hämta jackan så blev jag tilltalad av en av sekreterarna som jag brukar prata lite med.
– Hej! Du blir ju bara smalare och smalare! Är det beach 2008 som gäller?
– Haha, kanske 2009!
– Och hur gick det då?
– Dåligt tyvärr. Se själv: ”höggradig progress” mm, mm. Så nu blir det cyto igen...
– Usch då! Och du som precis har fått tillbaka håret och allting! Nu borde det väl ändå räcka med allt sånt där! Och hur känner du dig då?
– Hm... Jag vet inte riktigt faktiskt. Har inte hunnit tänka på den saken än! Men i stort sett fortsätter det väl som förut. Fast med nya spännande gifter...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte vad jag ska säga....du verkar så stark....fast jag förstår att det är tufft, tumhållning för hjälp av nya gifter! Ge elakningarna stryk!!(bloggen är otroligt välskriven och underhållande även om jag verkligen önskade innehållet vara mer åt det hoppfulla hållet)kramp

Anonym sa...

Håller med ovanstående. Otroligt välskriven blogg, kanske skulle satsa på en liten författarkarriär? Måste även säga att jag beundrar Din förmåga att ändå se det positiva trots alla tråkiga besked. Jag hoppas verkligen att det vänder lite för Dig snart, ska hålla alla tummar!

Kram

Anonym sa...

Vad tråkigt att detta inte heller har hjälpt på dina våldgäster. Dom är ju inte snälla direkt med sin betalning.
Hoppas nu att den här behandlingen funkar.
Hälsningar Cissi