2008-01-26

72. På onkologavdelningen

Var på tämligen bra humör när jag vaknade i morse, av två skäl – ett stort och ett litet.

1. Veterinären som undersökte Octavia igår hade inte hittat några fel. ”Och RÖRLIG är hon också!” sa veterinären entusiastiskt – och böjde och klämde och drog i min äldsta kattflicka som om hon hade varit gjord av gummi! Efter den brutala tvångsgymnastiken var det dags för rakning av höger framtass och blodprovstagning. Lever, njurar och ”allmän infektionsbild”. Nada! Labresultaten var helt normala. Veterinären sa: ”Det kan hända att hon har lite ont i lederna.” Det lät väldigt bra tyckte jag. För ont i lederna dör man ju inte av. Det är värre med njursvikt och leverkoma.

2. Jag behövde inte GÅ till vårdcentralen för blodprovstagningen i dag. Skulle få åka med sjukresetaxi. Visserligen var det liiite pinsamt att åka taxi en sträcka som det tar sju minuter att gå i rask takt... Men med tanke på hur "bra" det gick att promenera i onsdags... Tja!

Blodprovstagningen var snabbt avklarad. Hb 82. Alltså en sänkning med elva enheter på två dagar. Distriktssköterskan rynkade ögonbrynen.
– Nu ringer jag till onkologmottagningen!
– Men det var ju bestämt att det jag skulle göra bastestet på polcyten på måndag...
– Och vad har du för Hb på måndag? 70? Du behöver få blod i dag!

Polcyten på onkologmottagningen blev det dock inte, för de stänger tidigare på fredagar. I stället blev jag inlagd på onkologavdelningen. Fast bara för just den dagen. Bastestet togs, därefter kom några timmars väntan. Låg mest och läste under tiden. Fick också träffa en av underläkarna på avdelningen. Hon lyssnade på hjärta och lungor och ställde lite frågor.
– Hur mår du?
– Jag blir väldigt trött av lågt Hb. Kraftlös och andfådd. Och så har jag ont i magen mest hela tiden. Men DET är ju ingen nyhet i och för sig.
– Hur går det med maten? Äter du?
– Jadå, jag äter mat varje dag!
– Hm. Har du haft någon feber?
– Nej, inte som jag vet.
– Den där hostan, är det en torrhosta?
– Distriktssköterskan sa det, men det tycker inte JAG. Det gruglar ofta i luftrören när jag hostar. Är ju förkyld! I slutet av processen hoppas jag.
(Torrhosta... Jojo, jag fattar nog vad DET syftar på! +_+)
– Och du har tänkt åka hem direkt efter blodtransfusionen?
– Ja, absolut!
– Men spring inte i väg med ALLDELES med det samma tycker jag. Stanna en liten stund efteråt och känn efter hur du mår.
– Och jag som vill skynda mig hem så fort som möjligt, innan Hb börjar sjunka igen! :-D

Till slut kom äntligen första blodpåsen. Jag läste på den, som alltid, för att kontrollera blodgruppen. B rh pos. Yep, det var rätt. När nästan allt blod hade gått in så testade jag att promenera i normal gånghastighet från patientrummet till matsalen och tillbaka igen. En ganska lång väg, eftersom mitt rum och matsalen låg i varsin ände av avdelningskorridoren. När det så var dags för den andra och sista blodpåsen så kunde jag inte låta bli att le stort mot den unga sjuksköterskan.
– Det fungerar! Jag orkar gå igen! Och inte blir jag lika andfådd heller!
– Det är de röda blodkropparna som transporterar syret i blodet. För lite röda blodkroppar gör det tungt att andas.

Efter sju timmar (pust!) på onkologavdelningen så var det äntligen dags att åka hem. Jag kände när jag klättrade in i bussen att muskelkraften var hemskt dålig. Spaghettilårmuskler! Noll explosivitet! Men uthålligheten när det gällde promenader var i alla fall klart förbättrad. Bestämde mig snabbt för att storhandla med min ”dramaten” nästa dag. Bäst att passa på liksom...

5 kommentarer:

Anonym sa...

HALLO, MIN KÄRA ANEMISKA SYSTER!

Tack för hjälpen med insulin-kurvorna! Känns ju trevligt att veta hur medicinerna man injeccerar egentligen fungerar! Insulin är ju i & försig inte tillnärmelsevis lika farligt som cytostatikan de pumpar i dig med jämna mellanrum... Meeen allt är ju giftigt... Det är bara en fråga om dosering! Avrundar detta korta tack/kommentar med en besvärjelse över dina tumörer: "Må alla ni ondskefulla knölar omedelbart lämna denna kvinnas kropp, flyga genom luften & hamna i pungarna hos svenska nynazister, så dessa aldrig kan avla fram någon avkomma (Är visserligen inte så säker på att skinnbollar vet hur man gör barn ändå...)! Må all retlig torrhosta återvända till sin rättmätiga ägarinna (Ingela Agardh) & aldrig någonsin mer irritera min underbara storasyster!"

Miljoner kramar,
Brorsan med familj.

Anonym sa...

Hej Jag vet att du försökte ringa mig när jag låg inne på sjukhuset några dagar. Jag är nu hemm aigen och ligger i sängen och har massa tid att prata om du vill. Ring mig! Kram Kristina

Anonym sa...

Ja.... du är bara helt makalös i dina berättelser!! Jag har gått tillbaka lite och läst vad du skrivt förut, avsnitten om håravfall är så roliga mitt i det sorgliga att jag har suttit och skrattat högt och hysteriskt i mitt lilla komunala råttbo till kontor.
Håller med din bror till fullo att knölarna ska lämna dig ifred nu,en gång för alla. Nånstans måste det ju finnas nån rättvisa vad en strong kvinna som du ska måsta utstå. Kram!

Lena sa...

Så skönt att det inte var något allvarligt med kisse. Min katt blev nästan 18 år och tillbringade nog de sista 6 med att sova och äta....hon slutade att hoppa upp i sängen utan låg under den och spann istället.
Bra att du får extra med blod så att du orkar med vardagsbestyren.
Kram
Lena

Jag Hellen sa...

Visste inte ens att det existerade en kattgud. Har du någon länk jag kan gå in på? Eller du kanske kan berätta lite om henne?

Här har det varit plusgrader ända sedan hon försvann. Katter klarar ju ganska stark kyla. Men det är det att hon inte var riktigt frisk när hon försvann...
Kram Bea